W maju Sonel podpisał umowę z niemieckim partnerem, firmą Gilgen Gmbh, właścicielem grupy MBS AG, obejmując 51% udziałów w nowej spółce MBS Sonel Gmbh. Natomiast w sierpniu została zarejestrowana nowoutworzoną spółkę. Jej celem jest zwiększenie sprzedaży w Niemczech i krajach DACH, lepsza rozpoznawalność marki Sonel na świecie, projektowanie dedykowanych urządzeń dla odbiorców niemieckich oraz osiągnięcie wysokiej konkurecyjności w Niemczech i na świecie.
- Doszliśmy do momentu, kiedy sprzedaż w Niemczech wymaga dalszego wsparcia. Dzięki współpracy z niemieckim partnerem zyskamy taką możliwość. Już obserwujemy, że zaczynają pojawiać się nowi klienci, którzy wcześniej nie kupowali u nas. Mam tu na myśli chociażby niemieckie zakłady energetyczne – powiedział na konferencji Tomasz Wiśniewski, prezes Sonela.
- Niemiecki partner wnosi do naszego projektu 7 spółek dystrybucyjnych. Dzięki temu mamy dostęp do dobrze spenetrowanego rynku. Jest duża szansa na rozwój w Niemczech. Widzimy, że młodzi Niemcy są bardziej otwarci na producentów z innych krajów. Dodatkowo możemy zaistnieć na fali zawirowań w gospodarce niemieckiej, które sprawiają, że klienci wykazują większą skłonność do szukania alternatywnych produktów. W ciągu kilku lat chcielibyśmy dojść do sprzedaży naszych mierników z MBS Sonel na zewnątrz w okolicy 10 mln euro – dodaje Piotr Saciuk, członek zarząd Sonela.
Firma MBS produkuje przekładniki prądowe, napięciowe, transformatory oraz drobne przyrządy pomiarowe. Wiele ze spółek w grupie zajmuje się również produkcją i sprzedażą różnych przyrządów pomiarowych. Wśród jej klientów są takie firmy jak: Siemens, WAGO, RITTAL, Hager, Daimler, ABB, ThyssenKrupp czy Schneider.
Ważnym elementem rozwoju Sonela są inwestycje w badania i rozwój, które pozwolą na ofertowanie nowych rozwiązań oraz ulepszanie istniejących produktów. Na cały 2024 rok planuje nakłady inwestycyjne na poziomie 17,8 mln zł. Plany na II półrocze 2024 roku zakładają wprowadzenie do sprzedaży 5 nowych produktów z obszaru pomiarów bezpieczeństwa sprzętu elektrycznego, stacji ładowania, fotowoltaiki i analizy jakości zasilania. Spółka rozpoczyna prace nad nowymi produktami i wersjami oprogramowania.
- Duży potencjał widzimy w obszarach związanych z fotowoltaiką, magazynowaniem energii i elektromobilnością. To trzy podstawowe kierunki, w których chcemy się mocniej rozwijać niż w pozostałych. Dlatego w przyszłości, w tym zakresie będziemy mocniej inwestować – podkreśla prezes Sonela.
Zarząd zamierza opublikować nową strategię rozwoju na początku 2025 r.
Grupa Sonel zamknęła pierwsze półrocze 2024 roku przychodami w wysokości 96,8 mln zł, co oznacza spadek o 5,8 % w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Pomimo tego, zysk brutto na sprzedaży wzrósł r/r o 16,8%, osiągając 23,82 mln zł.