Kolejny krok w ekspansji Budimeksu

Konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, wygrało przetarg na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, na odcinku Pärnu – granica Łotwy. Łączna wartość kontraktu to ok. 332 mln euro (ok. 1,4 mld zł).

czwartek, 13 marca 2025 r.

W skład konsorcjum, poza Budimeksem, wchodzą Bouygues Travaux Publics (Francja), oraz KMG Infra OÜ (firma lokalna z Estonii), które to spółki stanowią tzw. Grupę Budowlaną oraz Ingérop Conseil et Ingénierie (Francja) i WSP Finland Oy (Finlandia) wchodzące w skład tzw. Grupy Projektowej, odpowiedzialnej za przygotowanie projektu inwestycji. Zamawiającym jest OÜ Rail Baltic Estonia. Wszyscy uczestnicy konsorcjum musieli wykazać się wysokimi standardami w zakresie zdolności technicznych, finansowych, a także doświadczeniem.

- To dla nas ważny dzień. 11 marca, podczas konferencji wynikowej za 2024 rok, informowaliśmy rynek, że wyników przetargu na kolejny odcinek Rail Baltica w Estonii spodziewamy się za 2 miesiące. Tymczasem już dziś możemy potwierdzić, że mamy kolejny kamień milowy w naszej strategii rozwoju na rynkach zagranicznych - mówi Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA. - Wygrana w przetargu na budowę estońskiego odcinka Rail Baltica jest rezultatem ogromnego wysiłku, jaki nasz zespół włożył w opracowanie tej oferty, ale też pracy, którą wykonaliśmy jako organizacja, aby przygotować się do realizacji tak strategicznych zleceń w segmencie kolejowym, również na rynku europejskim – dodał Prezes. - Chcemy być liderem branży budowlanej w  Europie Środkowo-Wschodniej i fundament, na którym budujemy tą pozycję, stał się właśnie jeszcze silniejszy – podkreśla Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.

Kontrakt obejmuje budowę 58,08 km linii kolejowej i realizowany będzie w formule „Alliance”. Podzielony jest na trzy fazy: projektową, budowlaną oraz odpowiedzialności za wady, przy czym fazy te będą przedmiotem osobnych zleceń. Udział Budimeksu w Grupie Budowlanej, która ma wykonać zakres obejmujący wyłącznie roboty budowlane wynosi 40 proc.

Cała inwestycja budowy głównej linii Rail Baltica w Estonii podzielona jest na 2 odcinki, na które mają zostać podpisane oddzielne umowy z Zamawiającym. Dzisiejsza informacja przekazana przez Budimex o wyborze oferty konsorcjum, dotyczy ‎realizacji odcinka 2 [Alliance numer 2]  obejmującego część inwestycji od Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą. Spółka oczekuje obecnie na podpisanie kontraktu. Jego szacunkowa wartość to 332 miliony euro.

Kontrakt na realizację kolejnego odcinka Rail Baltica według szacunków zwiększy docelowo portfel Grupy Budimex nawet o 0,5 mlld zł, co przy jego aktualnym poziomie dałoby 18,3 mld zł. Na koniec 2024 roku portfel zamówień Grupy Budimex osiągnął rekordową wartość 17,8 mld zł (51 proc. r/r).

Planowany termin zakończenia prac budowlanych w Estonii to koniec 2030 roku. Projekt ma na celu rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która pozwoli pociągom osiągać prędkość do 249 km/h. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa estońskiego.

Formuła "Alliance" to model realizacji projektów oparty na ścisłej współpracy między zamawiającym a wykonawcami, gdzie strony dzielą odpowiedzialność, ryzyka i korzyści. Proces podzielony jest na etapy, a każda faza jest zatwierdzana osobno, co zapewnia elastyczność i kontrolę nad inwestycją. Dzięki temu podejściu minimalizowane jest ryzyko zaistnienia sporów, a projekt może być realizowany bardziej efektywnie i transparentnie.

 

Zobacz inne aktualności Akcjonariat :


Rekordowe przychody GPW

Grupa Kapitałowa Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie osiągnęła w 2024 roku rekordowy przychód na poziome 464,8 mln zł, co oznacza wzrost rok do...

Przedwiośnie w handlu internetowym

Z najnowszych danych GUS wynika, że handel podobnie jak Polacy czeka na wiosnę. Internetowa sprzedaż w lutym br. spadła o 7,4% w porównaniu do styczni...

Przedwiośnie w handlu internetowym

Z najnowszych danych GUS wynika, że handel podobnie jak Polacy czeka na wiosnę. Internetowa sprzedaż w lutym br. spadła o 7,4% w porównaniu do styczni...

Grupa ATAL osiągnęła 295 mln zł zysku netto

Ogólnopolski deweloper po przekazaniu 2460 lokali mieszkalnych i usługowych w 2024 roku wygenerował skonsolidowane przychody na poziomie 1,487 mld zł...

Zobacz wywiady Akcjonariat :


Mniejszościowi akcjonariusze Nextbike Polska niezadowoleni z działań zarządu

Część akcjonariuszy ma szereg uwag do działalności zarządu Nextbike Polska SA. Zarzucają sternikom spółki m.in. faworyzowanie większościowego akcjonar...

[Wywiad] Erbud liczy na wymierne korzyści dzięki certyfikatowi EMAS

Nie jesteś zielony, to nie dostaniesz kontraktu – mówi Dariusz Grzeszczak, prezes pierwszej w Polsce firmy budowlanej z certyfikatem EMAS. Erbud oraz...

[Wywiad] Kupiec SA stawia na spedycję i nieruchomości, celuje w nowe rekordy

Chcielibyśmy rozwijać się w oparciu o dwie linie biznesowe: spedycję i nieruchomości. W związku z planowanym dofinansowaniem spedycji oczekiwalibyśmy...

[Tydzień z e-commerce] Oponeo.pl dostrzega nowe trendy w e-commerce

Jednym z podstawowych wyzwań, które stoją przed sklepami online w najbliższych miesiącach, jest zwiększenie przejrzystości ścieżki zakupowej dla klien...

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika.Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej na stronie Polityka cookies