Przedwiośnie w handlu internetowym

Z najnowszych danych GUS wynika, że handel podobnie jak Polacy czeka na wiosnę. Internetowa sprzedaż w lutym br. spadła o 7,4% w porównaniu do stycznia br. Eksperci Fulfilio, dostawcy usług logistycznych dla e-commerce, zwracają uwagę, że luty to najtrudniejszy miesiąc dla handlu. Z jednej strony jesteśmy już po świątecznym szale zakupów i wyprzedażach, z drugiej jeszcze przed wiosennym ożywieniem. Jednak ponad 5% wzrost w ujęciu rocznym świadczy o stabilnym rozwoju sektora i rosnącym zaufaniu konsumentów do handlu online. W szczególności w lutym wystrzeliła e-sprzedaż pojazdów (+283,6% r/r).

wtorek, 25 marca 2025 r.

Przedwiośnie w handlu internetowym

wtorek, 25 marca 2025 r.

– Na lutowe dane powinniśmy patrzeć z dwóch perspektyw. W ujęciu miesięcznym obserwujemy typowy dla lutego spadek e-sprzedaży, co jest naturalnym zjawiskiem po okresie świątecznych zakupów i styczniowych wyprzedaży. Z kolei wzrost zakupów online w ujęciu rocznym trzeci miesiąc z rzędu świadczy o rosnącej aktywności Polaków w sektorze e-commerce i zaufaniu do tej formy robienia zakupów. Tym bardziej jest to istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że sprzedaż detaliczna ogółem w lutym odnotowała spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca rok temu. Jednym z najdynamiczniej i najstabilniej rosnących obszarów e-handlu jest cross-border, czyli sprzedaż zagraniczna. Krajowy rynek często okazuje się już za mały dla osiągania spektakularnych wyników, do jakich przyzwyczailiśmy się w ostatnich latach, dlatego pojawia się potrzeba rozszerzenia grupy klientów. Widzimy to także wśród klientów Fulfilio, których znaczna część wychodzi ze swoją ofertą produktową poza Polskę. Obecnie jest to jedna z najbardziej efektywnych strategii sprzedażowych, która przyczynia się do rozwoju biznesu i potwierdza rosnącą popularność polskich e-sklepów na rynkach międzynarodowych – mówi Dominik Plichta, dyrektor e-commerce w Fulfilio.

W lutym br. Polacy wydali na zakupy internetowe o 5,2% więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Na taki wynik wpływ miały przede wszystkim zwiększone e-zakupy pojazdów i części do nich (+283,6% r/r), żywności i napojów (+50,3% r/r), odzieży i obuwia (+18,3% r/r), farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego (+11,1% r/r). Z kolei spadek sprzedaży odnotowały książki i prasa (-16,8% r/r).

E-decyzje zakupowe Polaków przełożyły się na wyższy w ujęciu rocznym udział e-sprzedaży w lutowej sprzedaży detalicznej, który wyniósł 9% (rok temu było to 8,6%). Najczęściej przez Internet kupujemy odzież i obuwie – tutaj udział e-sprzedaży w całości sprzedaży tej kategorii wyniósł 28% (w lutym 2024 – 24,8%). W drugiej kolejności chętnie e-kupujemy książki i prasę, gdzie udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży kategorii wyniósł 19,7% (w lutym 2024 – 24,2%). Podium domykają meble (18,8% udział, w lutym 2024 – 19%).

W ujęciu miesięcznym sprzedaż internetowa w lutym br. spadła o 7,4%. 

Eksperci Fulfilio spodziewają się ożywienia e-handlu w kolejnych miesiącach, co może wynikać z trzech czynników: kalendarzowego, sezonowego i świątecznego. 

– Po pierwsze, na wyższą dynamikę e-handlu powinna wpłynąć większa liczba dni w marcu w porównaniu do najkrótszego miesiąca w roku, jakim jest luty. Po drugie, wiosna oznacza zwiększone zainteresowanie Polaków zakupami w Internecie produktów w takich kategoriach jak dom, ogród czy odzież. I w końcu okres przedświąteczny to czas, kiedy koszyki zakupowe są najpełniejsze. Jak wynika z raportu UCE Research, w ubiegłym roku statystyczna czteroosobowa rodzina wydała na świąteczne produkty spożywcze średnio ok. 800-1200 zł. W tym roku, z uwagi na utrzymującą się kilkuprocentową inflację, ta kwota będzie nieco wyższa. I z pewnością, część tych wielkanocnych zakupów będzie robiona online – konsumentów przyciągają licznie organizowane promocje oraz oszczędność czasu, który straciliby w sklepach stacjonarnych. Sprzyja temu również coraz bardziej rozwinięta logistyka dostaw – zamówienie złożone jednego dnia, coraz częściej jest u klienta już dnia następnego. W okresach wzmożonego ruchu w e-sklepach, to nawet staje się standardem – mówi Dominik Plichta, dyrektor e-commerce w Fulfilio.

Zobacz inne aktualności Akcjonariat :


Słabość sektora przemysłowego nadal widoczna

Kwietniowy PMI dla przemysłu w strefie euro wyniósł 48,7 pkt. Jest to poziom porównywalny z tym osiągniętym w poprzednim miesiącu. Odczyt okazał się j...

PIE: Ceny mieszkań stabilizują się

Tempo wzrostu cen mieszkań znacznie spadło, a ceny stabilizują się. W I kwartale w 16 miastach wojewódzkich i Gdyni ceny sprzedaży wzrosły w ujęciu ro...

Grupa Passus chce daje rosnąć w dwucyfrowym tempie

Grupa specjalizująca się w cyberbezpieczeństwie i monitorowaniu sieci chce w kolejnych latach zwiększać sprzedaż o minimum 15 proc. średniorocznie i u...

Michael / Ström DM: Emisje obligacji odmrażają się na wiosnę

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili 4 publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie...

Zobacz wywiady Akcjonariat :


Mniejszościowi akcjonariusze Nextbike Polska niezadowoleni z działań zarządu

Część akcjonariuszy ma szereg uwag do działalności zarządu Nextbike Polska SA. Zarzucają sternikom spółki m.in. faworyzowanie większościowego akcjonar...

[Wywiad] Erbud liczy na wymierne korzyści dzięki certyfikatowi EMAS

Nie jesteś zielony, to nie dostaniesz kontraktu – mówi Dariusz Grzeszczak, prezes pierwszej w Polsce firmy budowlanej z certyfikatem EMAS. Erbud oraz...

[Wywiad] Kupiec SA stawia na spedycję i nieruchomości, celuje w nowe rekordy

Chcielibyśmy rozwijać się w oparciu o dwie linie biznesowe: spedycję i nieruchomości. W związku z planowanym dofinansowaniem spedycji oczekiwalibyśmy...

[Tydzień z e-commerce] Oponeo.pl dostrzega nowe trendy w e-commerce

Jednym z podstawowych wyzwań, które stoją przed sklepami online w najbliższych miesiącach, jest zwiększenie przejrzystości ścieżki zakupowej dla klien...

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika.Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej na stronie Polityka cookies