Biomed-Lublin weryfikuje plany inwestycyjne. Zamiast budowy nowego zakładu chce stworzyć Centrum Badawczo Rozwojowe. Nowy projekt ma być dużo korzystniejszy pod względem ekonomiczny. Do tego efekty będą widoczne znaczniej szybciej.
- Oceniamy, że budowa nowej fabryki jest obecnie za dużą inwestycją i zbyt długo czekalibyśmy na efekty sprzedażowe. Dlatego złożyliśmy wniosek o dofinansowanie naszego projektu Centrum Badawczo Rozwojowego innowacyjnych leków na bazie szczepionki przeciwgruźliczej i leku na raka pęcherza. Projekt ma powstać w Lublinie w ciągu najbliższych dwóch lat. Wartość inwestycji szacujemy na 25 mln zł – mówi dla Akcjonariat.pl Marcin Piróg, prezes Biomedu.
Co istotne, wybudowanie Centrum Badawczo Rozwojowego pozwoli na realizację wszystkich założeń sprzedażowych ujętych w nowej strategii opublikowanej w kwietniu. W przypadku Onko BCG założono wówczas 160 tys. opakowań/rok (zwiększenie wydajności o 4,4-krotnie). Szczepionka BCG - 140 tys. opakowań/rok (2.3-krotność), a Distreptaza - 1,6 mln opakowań/rok (1,3). Realizacja tych planów ma zapewnić przychody przekraczające 100 mln zł rocznie w perspektywie 2024 roku. Zarząd szacuje potencjał sprzedaży dla Onko BCG w 2022 roku na rynku krajowym na 20 tys. opakowań, a za granicą na 140 tys. opakowań. Dla szczepionki BCG krajowy potencjał sprzedażowy w 2022 roku przyjęto na poziomie 30 tys. opakowań, a za granicą 100 tys. Założenia dla Distreptazy to odpowiednio 400 tys. i 1,2 mln opakowań.
- Centrum Badawczo Rozwojowe da możliwość szybszego wejścia na rynek dużo mniejszym kosztem. Przygotowujemy już nowe rynki pod zwiększone możliwości produkcyjne. Rozmawiamy z potencjalnymi partnerami o nowych możliwościach zaspokojenia rynków w perspektywie dwóch lat. Do tego rozpoczęliśmy procesy rejestracyjne szczepionki przeciwgruźliczej we Francji i na Węgrzech oraz Onko BCG w Niemczech, Turcji, Argentynie i na Węgrzech – zaznacza prezes Biomedu.
Biomed widzi duży potencjał sprzedażowy na rynkach zagranicznych. W I kwartale tego roku eksport stanowił 38% łącznych przychodów. Spółka nie wyklucza, że już w 2019 roku sprzedaż zagraniczna będzie większa niż krajowa. Ekspansja zagraniczna została poprzedzona częściowym wzrostem mocy produkcyjnych dla Onko BCG i Distreptazy. Ma to związek z ukończeniem prac modernizacyjnych na wydziałach zajmujących się produkcją tych leków. Do połowy roku zdolności produkcyjne wynosiły 12 tys. opakowań Onko BCG w skali roku i 50 tys. opakowań szczepionki BCG. Teraz jest to odpowiednio 36 tys. i 100 tys. opakowań.
- Zakończyliśmy prace nad rozbudową linii produkcyjnych Onko BCG i Distreptazy. Rejestracja zmian nastąpi w ciągu najbliższych tygodni. Efekty sprzedażowe i wynikowe będą więc widoczne już w drugiej połowie tego roku. Warto podkreślić, że moce produkcyjne na linii Onko BCG zostały potrojone, a na Distreptazie podwojone. Teraz możemy realizować strategię w zakresie rozwoju Distreptazy, ponieważ moce produkcyjne zaspokajają potrzeby naszej planowanej ekspansji rynkowej na najbliższe 3-5 lat – dodaje Marcin Piróg.
W 2017roku spółka przeszła głęboką restrukturyzację finansową. W ubiegłym roku, po dwóch latach strat, spółce udało się wypracować zyski. EBIT wyniósł 4,85 mln zł, a netto 0,6 mln zł. W 2016 roku była to strata w wysokości odpowiednio -30,1 mln zł i -25,8 mln zł. Pierwszy kwartał tego roku pokazał, że Biomed jest na dobrej drodze do dalszej poprawy wyników. Spółka osiągnęła 304 tys. zł zysku operacyjnego, podczas gdy rok wcześniej zanotowała około 0,9 mln zł straty. Jednocześnie EBITDA zwiększyła się trzykrotnie do 1,8 mln zł z 0,6 mln zł. Wzrosła sprzedaż strategicznych, wysokomarżowych produktów - szczepionek BGC, Onko-BCG, Distreptazy o 25% w ujęciu r/r. Marża brutto ze sprzedaży wyniosła 50,1% wobec 37,05% uzyskanych w I kwartale 2017 roku.
- Przychody i marża w pierwszej połowie roku były obciążone tym, że spółka nie dysponowała jeszcze zwiększonymi mocami produkcyjnymi na Onko BCG. W drugiej połowie wzrost sprzedaży będzie już widoczny. Do tego marża brutto w drugiej połowie roku powinna być już wyraźnie powyżej 50 proc. Począwszy od przyszłego roku zobaczymy już pełne efekty zwiększenia mocy produkcyjnych. Naszym celem jest dwucyfrowy wzrost sprzedaży w kolejnych latach. Poza tym skupiamy się na systematycznej poprawie wyniku EBITDA i na tym poziomie z kwartału na kwartał postęp powinien być widoczny- ocenia Marcin Piróg.
Marża na sprzedaży w przypadku Distreptazy przekracza 65%., a w przypadku pozostałych dwóch strategicznych produktów sięga ponad 70%. Onko BCG (leczenie raka pęcherza), szczepionka przeciwgruźlicza BCG i Distreptaza (czopki stosowane m. in. w leczeniu przewlekłego zapalenia przydatków) to trzy kluczowe produkty, które Biomed chce rozwijać.
- Nasza szczepionka BCG jest zarejestrowana na Ukrainie. Jednak nie mogliśmy tam realizować dostaw, gdyż priorytetem jest dostawa na rynek polski. Do tego mamy umowy wiążące na innych rynkach - francuskim, węgierskim i kilku Bałkańskich i więcej dostaw w tej chwili nie możemy realizować. Jednak w perspektywie kolejnych lat i po realizacji CBR, które pozwoli nam przejście w szczepionce z ampułki na fiolkę, otworzą się nam nowe możliwości rynkowe – mówi prezes Biomedu.
W lutym spółka podpisał umowę z Biotonem w zakresie sprzedaży i dystrybucji w Polsce Distreptazy. Porozumienie obowiązuje do końca 2022 roku, jej łączna wartość szacowana jest na około 45 mln zł.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Biotonem. W każdym miesiącu umowa jest realizowana. Prowadzimy rozmowy o potencjalnym rozszerzeniu współpracy na wybrane rynki azjatyckie – ocenia Marcin Piróg.