[Tydzień z e-commerce] Pandemia mocno przyspieszyła rozwój e-handlu, kluczowa technologia

W przypadku LPP pandemia stała się impulsem innowacyjnym, który przyspieszył nasze plany rozwojowe nawet o trzy lata. W obliczu zmian, rozumiejąc kluczową rolę sprawnie funkcjonującego zaplecza informatycznego zdecydowaliśmy się na wydzielenie działu IT ze struktur LPP i utworzenie nowej spółki Silky Coders, która liczy 400 osób, a do końca bieżącego roku planujemy zwiększenie jej zatrudnienia o 50 proc. do 600 osób – mówi w wywiadzie dla Akcjonariat.pl Jacek Kujawa, wiceprezes zarządu LPP.

poniedziałek, 21 czerwca 2021 r.

Akcjonariat.pl: Jak mocno pandemia COVID-19 przeformatowała strategię Grupy w zakresie sprzedaży on-line.

Jacek Kujawa, wiceprezes zarządu LPP: W przypadku LPP pandemia stała się impulsem innowacyjnym, który przyspieszył nasze plany rozwojowe nawet o trzy lata. Sprzedaż e-commerce, do tej pory stanowiąca 11 proc. przychodów Grupy wzrosła w tym czasie do blisko 30 proc.

Skok wolumenu zamówień do poziomu, jaki dotąd obserwowaliśmy wyłącznie w okresie Black Friday czy wyprzedaży, zmusił nas do natychmiastowego działania i zmiany sposobu podejścia do sprzedaży. Skupiliśmy się na usprawnieniach w kanale e-commerce, logistyce i obsłudze klienta, które ostatecznie wsparły LPP na drodze do modelu wielokanałowego.

Kluczową rolę w tym procesie odegrały nowoczesne technologie i realizowane przez nas dotychczas inwestycje w obszar fashion-tech, m.in. w implementację technologii RFID w naszej flagowej marce Reserved. Również adaptacja do pików sprzedażowych w okresach lockdownów byłaby dużo większym wyzwaniem, gdyby nie wcześniejsza decyzja o przeniesieniu naszych sklepów internetowych do chmury. Wykorzystanie rozwiązań Google Cloud m. in. w obszarach analityki oraz infrastruktury e-commerce, która obecnie podlega automatycznemu skalowaniu, pomogło nam w zapewnieniu szybkiej, bezpiecznej i elastycznej obsługi, nawet w okresach 4,5-krotnych wzrostów sprzedaży.

Ponieważ w naszej branży istotnym czynnikiem sukcesu jest obserwacja i szybkie reagowanie na aktualne preferencje zakupowe klientów, postawiliśmy też na rozwiązania oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, które pozwalają na wprowadzanie spersonalizowanej oferty dopasowanej do nowych okoliczności.

Mocno usprawniliśmy również naszą logistykę, która w tym czasie okazała się kluczowym elementem łańcucha warunkującym obsługę wzmożonej liczby zamówień online. Rozwinęliśmy automatyzację procesów i wprowadziliśmy rozwiązania oparte o algorytmy sztucznej inteligencji w magazynach, m.in. w zakresie kompletacji zamówień internetowych.

W obliczu tych wszystkich zmian, rozumiejąc kluczową rolę sprawnie funkcjonującego zaplecza informatycznego zdecydowaliśmy się na wydzielenie działu IT ze struktur LPP i utworzenie nowej spółki Silky Coders, która liczy 400 osób, a do końca bieżącego roku planujemy zwiększenie jej zatrudnienia o 50 proc. do 600 osób.

Podjęte przez nas działania i wdrożone zmiany organizacyjne, logistyczne oraz szyte na miarę rozwiązania technologiczne, stanowią dla nas istotne zabezpieczenie na wypadek wprowadzenia kolejnych ograniczeń w handlu tradycyjnym, ale są też naszą odpowiedzią na nową rzeczywistość w branży odzieżowej.

E-commerce odgrywa coraz większą rolę w ogólnej sprzedaży LPP. W jakim tempie może rozwijać się ten kanał sprzedaży w tym roku i kolejnych latach w grupie LPP?

Pandemia okazała się impulsem do odrodzenia rynku e-commerce. Do tego czasu największą dynamikę w sprzedaży internetowej obserwowaliśmy w latach 2016 – 2019. W tym czasie e-handel dojrzał i ustabilizował się, co oznaczało koniec dynamicznych wzrostów. Wolumen sprzedaży ustalił się na względnie stałym poziomie, a rynek został podzielony między głównych graczy. Dziś ponownie obserwujemy wysoką dynamikę w online, a nowinki wprowadzane w sprzedaży internetowej błyskawicznie oddziałują na klientów powodując kolejne wzrosty.

Obecnie sądzimy, że nawet po pandemii kanał e-commerce będzie utrzymywał wysoki udział w sprzedaży detalicznej. Wymuszona zmiana w nawykach zakupowych spowodowała, że wiele osób przekonało się do wygody kupowania w internecie, gdzie w tym momencie klienci mają dostęp do szerszej oferty asortymentowej. Nie oznacza to jednak, że sklepy stacjonarne znikną. Dlatego w LPP będziemy stawiać na sprzedaż wielokanałową, czerpiąc potencjał zarówno z handlu stacjonarnego, jak i internetowego.

Wsparciem dla sprzedaży ma być budowane centrum dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim. Kiedy inwestycja zostanie ukończona i jak znacząco poprawi potencjał Grupy?

Sukcesywnie zwiększamy liczbę naszych salonów stacjonarnych, dlatego budowane w Brześciu Kujawskim Centrum Dystrybucyjne ma służyć właśnie im. W przyszłym roku przewidujemy 20 proc. wzrost powierzchni handlowej, stąd konieczność powiększania powierzchni logistycznej dedykowanej obsłudze sprzedaży stacjonarnej. Uruchomienie Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu planujemy na pierwszy kwartał 2022 roku.

W tym roku LPP zdecydowało o rozbudowie magazynów e-commerce w Rosji i Rumunii. Jak bardzo zwiększy to potencjał sprzedaży za granicą? Czy będą kolejne tego typu inwestycje?

Z naszej perspektywy Rosja jest drugim po Polsce najważniejszym rynkiem dla LPP. Jednak istniejąca tam infrastruktura logistyczna dedykowana obsłudze zamówień internetowych liczy zaledwie 17 tys. mkw., podczas gdy w Polsce sięga 76 tys. mkw. – patrząc na nasze Fulfillment Centers w Gdańsku i Strykowie. Taka dysproporcja stała się dla nas sygnałem do zwiększenia powierzchni magazynowej pod e-commerce, zwłaszcza w dobie rosnącego znaczenia tego kanału. Obecność nowego Fulfillment Center w Rosji, o powierzchni 30 tys. mkw. umożliwi nam nawet trzykrotne zwiększenie liczby realizowanych zamówień internetowych w tym regionie. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Rumunii, która jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej i stała się czwartym krajem z największym udziałem w przychodach naszej Grupy. Mamy nadzieję, że szczególnie widoczne tam ożywienie w kanale internetowym utrzyma się, a podwojenie dotychczasowej powierzchni magazynowej jeszcze wzmocni ten trend.

Na bieżąco obserwując rynek zauważyliśmy, że zwłaszcza w czasie pandemii wąskim gardłem sprzedaży internetowej jest głównie logistyka. Dlatego odgrywa ona duże znaczenie w naszej strategii biznesowej i nie wykluczamy kolejnych inwestycji w tym obszarze. Dziś konsumenci oczekują coraz szybszych dostaw, dlatego sukcesywnie dążymy do zapewnienia naszym klientom dostaw w trybie Next Business Day. Chcemy, aby docelowo ta możliwość była dostępna niezależnie od rynku, z którego składane jest zamówienie. Z tego względu rozbudowujemy naszą infrastrukturę logistyczną, m.in. w ramach dotychczasowych Fulfillment Centers, inwestujemy w nowe powierzchnie , ale także rozwijamy program Defrost, który daje nam możliwość wysyłki zamówień również ze sklepów.

W jakim tempie rośnie sprzedaż on-line LPP na zagranicznych rynkach i jak wygląda to na tle dynamiki krajowej?

Jak pokazują nasze dane za czwarty kwartał minionego roku obrotowego, sprzedaż online na polskim rynku wzrosła o ok. trzy czwarte r/r. Nadal utrzymująca się w kraju wysoka dynamika e-commerce nie przewyższyła jednak tej zagranicznej, co było widoczne zwłaszcza na koniec roku. W czwartym kwartale najwyższe wzrosty sprzedaży internetowej r/r obserwowaliśmy na rynku europejskim, notując tam niemal 2,5-krotnie wyższe wyniki. Podobnie sytuacja wyglądała w rejonie CIS, gdzie dynamika sprzedaży online była dwa razy wyższa niż w tym samym czasie w ubiegłym roku.

Warto zauważyć, że rok 2020 pokazał bezpośrednią korelację pomiędzy okresami lockdownów i dynamiką sprzedaży e-commerce. Każdorazowo w okresach odmrożenia handlu klienci chętnie wracali do sklepów stacjonarnych. W tym samym czasie sprzedaż internetowa spadała.

Czy LPP rozważa akwizycje spółek działających na rynku e-commerce?

W LPP nie mamy takich planów.

Zobacz inne aktualności Akcjonariat :


DRUTEX na targach BAU w Monachium

DRUTEX, wiodący producent okien, drzwi i rolet w Europie, podczas targów BAU w Monachium po raz pierwszy zaprezentował swoje bramy garażowe D-GATE ora...

Grupa Synektik wzmacnia segment IT

Grupa Synektik nabyła 100% udziałów w spółce IT4KAN, zajmującej się wdrożeniami i integracją systemów informatycznych w medycynie oraz dystrybucją spr...

KRUK: Rekordowy rok pod względem spłat z portfeli nabytych

W całym 2024 roku Grupa Kruk przeznaczyła na inwestycje w portfele wierzytelności ponad 2,8 mld zł, a spłaty przekroczyły 3,5 mld zł.

Rekordowy rok obrotów akcjami na GPW

Rok 2024 okazał się rekordowy pod względem obrotów akcjami na warszawskiej giełdzie. Obroty na Głównym Rynku GPW w grudniu 2024 roku osiągnęły poziom...

Zobacz wywiady Akcjonariat :


Mniejszościowi akcjonariusze Nextbike Polska niezadowoleni z działań zarządu

Część akcjonariuszy ma szereg uwag do działalności zarządu Nextbike Polska SA. Zarzucają sternikom spółki m.in. faworyzowanie większościowego akcjonar...

[Wywiad] Erbud liczy na wymierne korzyści dzięki certyfikatowi EMAS

Nie jesteś zielony, to nie dostaniesz kontraktu – mówi Dariusz Grzeszczak, prezes pierwszej w Polsce firmy budowlanej z certyfikatem EMAS. Erbud oraz...

[Wywiad] Kupiec SA stawia na spedycję i nieruchomości, celuje w nowe rekordy

Chcielibyśmy rozwijać się w oparciu o dwie linie biznesowe: spedycję i nieruchomości. W związku z planowanym dofinansowaniem spedycji oczekiwalibyśmy...

[Tydzień z e-commerce] Oponeo.pl dostrzega nowe trendy w e-commerce

Jednym z podstawowych wyzwań, które stoją przed sklepami online w najbliższych miesiącach, jest zwiększenie przejrzystości ścieżki zakupowej dla klien...

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika.Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej na stronie Polityka cookies