[Wywiad] ZM Ropczyce kończą prace nad strategią na lata 2020-2023

Wyniki za IV kwartał powinny być lepsze niż uzyskane w minionym kwartale. Oczekujemy istotnej poprawy w segmencie hutnictwa żelaza i stali. Wychodząc naprzeciw zmieniającemu się otoczeniu jeszcze w tym roku chcemy zaprezentować nową strategię – mówi Józef Siwiec, prezes ZM Ropczyce.

poniedziałek, 28 października 2019 r.

Akcjonariat.pl: Jaki był III kwartał dla Ropczyc?

Józef Siwiec, prezes ZM Ropczyce: Był to trudny kwartał, zwłaszcza w segmencie hutnictwa żelaza i stali. Nie pracowała Huta Częstochowa, a do tego w innych huta były przestoje produkcyjne. Wynikało to ze słabego popytu na stal oraz nadmiernego importu do Unii Europejskiej. Liczymy, że administracja unijna wprowadzi regulacje, które pozwolą europejskim producentom skutecznie konkurować z producentami nie obciążonymi dodatkowymi kosztami emisji CO2. Oczekujemy wdrożenia takich rozwiązań jeszcze w tym roku.

W wymiarze długoterminowym prowadzone są przez ZM Ropczyce działania ukierunkowane na dalsze zróżnicowanie geograficznej i branżowej siatki odbiorców. To pozwala spółce w jeszcze większym stopniu uniezależnić się od okresowych cykli koniunkturalnych w poszczególnych obszarach sprzedażowych.

W segmencie cementowo-wapienniczym grupa notuje rekordowe przychody, ale w hutnictwie żelaza i stali oraz metali nieżelaznych miały miejsce spadki. Jakie są perspektywy dla tych segmentów na IV kwartał 2019 roku?

W segmencie cementowo-wapienniczym zanotowaliśmy nadspodziewanie dobrą dynamikę, sięgającą 37% ( w ujęciu r/r) po trzech kwartałach tego roku. W dużej mierze był to efekt prowadzonej dywersyfikacji w obszarze inżynieringowym. W układzie geograficznym i produktowym rozwijamy się w nowych obszarach, co także powinno dawać efekty w przyszłości. Aktywnie działamy w Stanach Zjednoczonych, Afryce Południowej i na Bliskim Wschodzie. W IV kwartale tego roku oczekujemy istotnej poprawy w segmencie hutnictwa żelaza i stali. Realizowane przez spółkę procesy wejścia w nowe obszary geograficzne i aplikacyjne są czasochłonne i nie kompensują w krótkiej perspektywie czasowej luki powstałej w kontaktach handlowych z dotychczasowymi partnerami. Ich efekty będą widoczne w kolejnych okresach. Natomiast w obszarze metali nieżelaznych mamy trend boczny. Pracujemy w tym segmencie nad wieloma projektami eksportowymi, czego efekty powinny być widoczne w przyszłym roku. Generalnie oczekujemy, że wyniki IV kwartału br. powinny być lepsze niż uzyskane w minionym kwartale.

W tegorocznych przepływach gotówkowych zwraca uwagę mocny wzrost cash flow na poziomie operacyjnym – z 24 mln zł na ponad 46 mln zł. Z czego on wynika?

Głównie jest to efekt redukcji zapasów. Do tego niższe obroty spowodowały mniejsze zapotrzebowanie na kapitał obrotowy.

W związku ze zmieniającym się otoczeniem spółka szykuje modyfikację strategii. Kiedy ją poznamy?

Przygotowujemy strategię na lata 2020-2023. Prace są na ukończeniu i jeszcze w tym roku chcemy zaprezentować jej założenia. Nowa strategia będzie miała na celu dalszy rozwój eksportu oraz zwiększenie skali prowadzonej działalności. Chcielibyśmy zrealizować w perspektywie 3-4 lat określony wzrost poziomu sprzedaży.

Zarząd już wcześniej sygnalizował, że jednym z celów strategicznych jest wzrost eksportu do około 70%. Po trzech kwartałach 2019 roku było 56%. Jak udaje się realizować ten cel?

Chcemy dalej rosnąć, a jednym z działań, które może nam to umożliwić jest dalszy wzrost eksportu. Już teraz eksportujemy do ponad 40 krajów, a wśród kluczowych dla nas rynków są Niemcy, Stany Zjednoczone czy Ukraina. Systematycznie pozyskujemy nowe kontrakty eksportowe na wielu rynkach. Obecnie jesteśmy na zaawansowanym etapie negocjacji chociażby z partnerami z Belgii, Rumunii i Bułgarii.

Innym wyzwaniem, które ma istotny wpływ na wyniki jest trzymanie kosztów w ryzach, w obliczu wysokich cen energii elektrycznej. Czy udaje się skutecznie walczyć z rosnącymi kosztami w tym obszarze?

Tak, w dużym stopniu udało się nam zredukować wyższe koszty związanie z droższym prądem dzięki reorganizacji pracy. Chodzi o przekierowanie energochłonnej produkcji do stref czasowych, w których obowiązują niższe taryfy cenowe za prąd. W przyszłości czynnik ryzyka związany z drożejącym prądem pozwoli ograniczyć inwestycja w kogenerację. Budowa takiej jednostki już ruszyła. Inwestycję chcemy ukończyć w III kwartale 2020 roku. Koszt tego przedsięwzięcia wynosi ok. 9 mln zł, z czego 3,9 mln zł może stanowić dofinansowanie, o które zabiegamy w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. Jednocześnie pracujemy nad projektem związanym z fotowaltaiką o mocy 1,5 MW. Na razie jest on w sferze koncepcji.

Osiągane wyniki są istotne w kontekście programu motywacyjnego, który spółka ogłosiła w III kwartale. Na jakim etapie jest jego realizacja?

Formalnie program motywacyjny został przyjęty, ale ostateczny jego kształt na 2019 rok będzie zależał od osiągniętych wyników finansowych w tym roku. Założenia były bardzo ambitne, gdyż powstały w okresie dobrej koniunktury. Ich realizacja w tym roku jest w naszym zasięgu.

Dziękuję za rozmowę.

Zobacz inne aktualności ZM ROPCZYCE :


Grupa ZM Ropczyce poprawia rentowność i wraca do trwałej zyskowności

GK Zakłady Magnezytowe Ropczyce istotnie poprawiły wyniki finansowe w trzecim kwartale 2025 roku, notując wyraźny wzrost rentowności operacyjnej i zys...

Silny eksport i wzrost w sektorze cementowo-wapienniczym wspierają wyniki ZM ROPCZYCE

Grupa ROPCZYCE w drugim kwartale 2025 roku poprawiła poziom rentowności operacyjnej swojej działalności, pomimo wciąż niesprzyjającej sytuacji w hutni...

Zremb Chojnice z kolejnymi zamówieniami z branży offshore

Spółka otrzymała w ostatnich miesiąca (od 15 kwietnia do 23 lipca br.) od kontrahentów z branży offshore szereg zamówień na wykonanie specjalistycznyc...

ZM Ropczyce z rosnącym udziałem eksportu i lepszymi wynikami operacyjnymi

Zakłady Magnezytowe „ROPCZYCE” S.A. zanotowały w pierwszym kwartale 2025 roku istotną poprawę wyników operacyjnych i wzrost udziału eksportu do 68%. P...

Zobacz wywiady ZM ROPCZYCE :


[Wywiad] Dywersyfikacja na czterech płaszczyznach przynosi efekty

W obszarze dywersyfikacji geograficznej chcemy pozyskiwać nowych klientów. W ostatnim czasie intensywnie pracujemy na rynku USA. Z nowych rynków cieka...

[Wywiad] ZM Ropczyce stawiają na ekspansję w USA

Producent materiałów ogniotrwałych chce mocniej zaistnieć na rynku hutniczym Stanów Zjednoczonych, piątym na świecie pod względem produkcji stali. W l...

[Wywiad] ZM Ropczyce: strategia wielowymiarowej dywersyfikacji działalności, tzw. 4D pomaga w trudnych czasach

Staramy się pracować w możliwie normalnym rytmie. Dzięki zdywersyfikowanym klientom mamy wystarczający portfel zleceń, głównie zagranicznych. Obecnie...

ZM Ropczyce: Jeszcze w tym roku modyfikacja strategii

W związku ze zmieniającym się otoczeniem jesteśmy zainteresowani zwiększaniem przychodów z projektów w sektorze cementowo-wapienniczym oraz w hutnictw...

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika.Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej na stronie Polityka cookies