Akcjonariat.pl: Minął właśnie III kwartał. Statystyki mówiące o ostrym wyhamowaniu branży stalowej nie napawają optymizmem. W jakim stopniu pogorszenie koniunktury odczuwalne jest przez spółkę?
Józef Siwiec, prezes ZM Ropczyce. Pogorszenie koniunktury gospodarczej w Polsce i w całej Europie jest widoczne już od II kwartału tego roku. Jest ono odczuwalne nie tylko w branży hutniczej, ale także w budownictwie czy motoryzacji. W sierpniu produkcja stali w Polsce spadła o 15,6% w ujęciu r/r. Rynkowi szkodzi wzrost importu, co znacznie obniża ceny. Do tego w minionym kwartale krajowe huty w Ostrowcu, Stalowej Woli i Huta Batory miały przestoje produkcyjne, ArcelorMittal pracował w niepełnym wymiarze czasowym, a w Hucie Częstochowa wstrzymano produkcję z powodu problemów finansowych. Dekoniunktura w segmencie stalowym nie pozostaje bez wpływu na nasze wyniki osiągane w obszarze hutnictwa żelaza i stali. Lepiej sytuacja wygląda w segmencie cementowo-wapienniczym i w hutnictwie metali nieżelaznych, gdzie utrzymujemy wzrosty sprzedaży. Jednak nie rekompensuje to w pełni ubytków związanych z dekoniunkturą w branży stalowej.
Jak wyglądają perspektywy na IV kwartał?
Liczymy, że IV kwartał będzie dla nas lepszy, chociażby z powodu zakończenia przestojów produkcyjnych obserwowanych w ostatnich miesiącach, w wielu hutach. Do tego produkcję wznowi Huta Częstochowa. Obserwując sytuację na rodzimym rynku intensywnie szukamy nowych klientów poza Polską.
Zarząd już wcześniej sugerował, że chce zwiększać eksport. To będzie jeden z nowych celów w przygotowanej aktualizacji strategii rozwoju. Co jeszcze będzie zawierała zmodyfikowana wersja tego dokumentu i kiedy zostanie ona opublikowana?
Realizacja strategii przyjętej dwa i pół roku temu, rozszerzającej wielowymiarową dywersyfikację na obszar inżynieringowy, w praktyce doprowadziła już do wykonania zakładanych w niej celów. Obecnie pracujemy nad modyfikacją dotychczasowej strategii. W związku ze zmieniającym się otoczeniem jesteśmy zainteresowani zwiększaniem przychodów z projektów w sektorze cementowo-wapienniczym oraz w hutnictwie metali nieżelaznych. Chcielibyśmy też zwiększyć poziom naszego eksportu, czemu sprzyja kurs złotego względem euro czy dolara. W tym kontekście z optymizmem patrzymy w kierunku m. in. Stanów Zjednoczonych czy krajów Bliskiego Wschodu. Nowym celem będzie wzrost udziału eksportu w sprzedaży do około 70%, który obecnie waha się w przedziale 56-58%. W przygotowywanej modyfikacji strategii ważnym zagadnieniem będą oszczędności w obszarze działalności operacyjnej. Oceniamy, że cały dokument zaktualizowanej strategii chcielibyśmy zaprezentować jeszcze w tym roku, prawdopodobnie po publikacji wyników za III kwartał 2019 roku.
Jednym z prowadzonych działań, które w przyszłości ma przynieść oszczędności jest inwestycja w jednostkę kogeneracyjną. Na jakim etapie realizacji znajduje się ten projekt?
Rozstrzygnęliśmy już przetarg dotyczący wyboru wykonawcy tej inwestycji. Obecnie czekamy na decyzję w sprawie przyznania dofinansowania na ten projekt, którego łączna wartość sięga 9 mln zł. Oddanie do użytku kogeneracji planujemy w terminie lipiec-sierpień 2020 roku. Własna jednostka kogeneracyjna pozwoli na spore oszczędności w obliczu wysokich cen energii elektrycznej.
Niedawno sąd oddalił wniosek Agio Specjalistycznego Funduszu Inwestycyjnego Otwartego o zabezpieczenie roszczeń przeciwko spółce. Roszczenia dotyczyły stwierdzenia nieważności, ewentualnie uchylenie uchwał NWZA spółki z 28 czerwca 2019 r. dotyczących programu motywacyjnego. Oczekiwaliście takiego rozstrzygnięcia?
Byliśmy przekonani, że mamy rację, a argumentacja zawarta w postanowieniu sądu odzwierciedla stanowisko spółki w sprawie. Sąd jednoznacznie wskazał, że nie ma mowy o naruszeniu interesów spółki oraz akcjonariuszy.
Dziękuję za rozmowę.