W drugim kwartale 2025 r. Grupa Kapitałowa ZM „ROPCZYCE” osiągnęła prawie 91 mln zł przychodów ze sprzedaży. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 18,34 mln zł i był wyższy zarówno w porównaniu do pierwszego kwartału 2025 r. (wzrost o 14,4%), jak też w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (wzrost o 8,3%), zysk operacyjny wyniósł 3,71 mln zł, a zysk netto ukształtował się na poziomie 2,39 mln zł, wobec 0,9 mln zł straty w drugim kwartale 2024 roku.
W strukturze przychodów ze sprzedaży największy udział miało hutnictwo żelaza i stali, generując ok. 51,2 mln zł przychodów (zmniejszenie w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 17,2%), a także hutnictwo metali nieżelaznych – ok. 18,7 mln zł (zmniejszenie o 33,3%) i przemysł cementowo-wapienniczy, - 16,7 mln zł (wzrost o 45,3%). Spadki odnotowano natomiast w segmentach koksownictwa i odlewnictwa.
– Drugi kwartał tego roku zakończyliśmy z dodatnim wynikiem operacyjnym i zyskiem netto, co obliczu bardzo trudnych warunków rynkowych oceniamy pozytywnie. Jest to dla nas ważne potwierdzenie skuteczności realizowanej strategii. Mimo silnej presji kosztowej i słabszej koniunktury w kluczowych dla nas segmentach rynku, poprawiliśmy wyniki finansowe głównie dzięki silnej pozycji w eksporcie, rosnącej sprzedaży w segmencie cementowo-wapienniczym oraz konsekwentnej optymalizacji procesów wewnętrznych. To pokazuje, że nasz model działania – oparty na dywersyfikacji, innowacjach technologicznych i dostosowaniu oferty do wymogów odbiorców – przynosi pozytywne efekty – powiedział Józef Siwiec, prezes ZM „ROPCZYCE” SA.
W I półroczu 2025 r. warunki prowadzenia działalności gospodarczej były niesprzyjające, na co wpływ miała sytuacja geopolityczny, bariery i ograniczenia w handlu światowym, wysoki poziom i niestabilność cen surowców, nośników energetycznych i kosztów logistyki, a także dynamiczne i często nieprzewidywalne zmiany w polityce celnej USA, UE i innych krajów, negatywnie oddziałujące na gospodarkę w skali globalnej. W efekcie prognozy wzrostu gospodarczego PKB dla krajów G20 zostały obniżone do 3,1% w 2025 roku i 3,0% w 2026 roku. Niekorzystna koniunktura gospodarcza w Polsce utrzymywała się pod wpływem tych czynników i znajdowała odzwierciedlenie m. in w dalszym spadku wskaźnika PMI dla przemysłu, który dotyczy oczekiwań odnośnie przyszłych zamówień i produkcji, z 50,7 pkt w marcu do 44,8 pkt w czerwcu.
Niekorzystna sytuacja w przemyśle stalowym związana jest z dalszym spadkiem produkcji stali w skali globalnej, wzrostem importu stali do Europy, wysokimi kosztami energii i cenami ETS, wpływającymi na ograniczenie popytu na materiały ogniotrwałe w Europie. Natomiast spadek popytu na wyroby ogniotrwałe w segmencie metali nieżelaznych związany był z nadprodukcją i spadkiem cen miedzi oraz z ograniczeniem inwestycji. Pozytywna koniunktura w europejskim przemyśle cementowo – wapienniczym kształtowała się głównie pod wpływem realizowanych inwestycji infrastrukturalnych.
W skali całego pierwszego półrocza 2025 roku Grupa Kapitałowa ZM „ROPCZYCE” wypracowała przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 196,0 mln zł, co oznacza zmniejszenie w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 14,9%. Sprzedaż krajowa zmniejszyła się o 20,6% do poziomu 67,3 mln zł, natomiast sprzedaż eksportowa zmniejszyła się o 7,2% do poziomu 124,5 mln zł, zwiększając tym samym swój udział do 65% w strukturze przychodów. Zysk operacyjny w pierwszym półroczu 2025 roku wyniósł 7,4 mln zł, wobec 6,5 mln zł straty w analogicznym okresie ubiegłego roku, a zysk netto osiągnął poziom 2,21 mln zł, wobec 10,26 mln zł straty w porównywalnym okresie 2024 roku. Sprzedaż w segmencie hutnictwa żelaza i stali ukształtowała się na poziomi 105,0 mln zł (zmniejszenie o 14,9%), w hutnictwie metali nieżelaznych 40,1 mln zł (zmniejszenie o 23,4%), natomiast w przemyśle cementowo-wapienniczym 42,8 mln zł (wzrost o 17%).
– Segment cementowo-wapienniczy jest przykładem, że dysponowanie odpowiednim portfelem produktowym i dobre przygotowanie oferty umożliwiają wykorzystanie pozytywnej koniunktury na rynku. Jednocześnie kontynuujemy intensywne działania w kierunku dalszej dywersyfikacji i rozwoju innowacyjnych i ekologicznych produktów ze zwiększonym zakresem wykorzystania surowców wtórnych i ze zredukowanym śladem węglowym. Jest to zgodne z oczekiwaniami naszych klientów – dodał prezes Józef Siwiec.