Grupa APLISENS w trzech pierwszych kwartałach 2025 roku odnotowała skonsolidowaną marżę brutto na sprzedaży na poziomie 35,1%, wobec 38% rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 12,7 mln zł wobec 18,4 mln zł w analogicznym okresie 2024 roku. Spadki te wynikają przede wszystkim z niższej liczby zamówień na większości rynków oraz z obniżonych średnich cen rynkowych.
- Wyniki trzeciego kwartału odzwierciedlają trudne otoczenie rynkowe, z którym mierzymy się od połowy 2024 roku - niższy popyt i presja cenowa są widoczne na wszystkich głównych rynkach. Jednocześnie rozpoczęte w ubiegłym roku działania optymalizacyjne przynoszą już wymierne efekty kosztowe. Konsekwentnie wzmacniamy fundamenty operacyjne Grupy, aby wykorzystać potencjał rynku, gdy warunki zaczną się poprawiać - powiedział Adam Żurawski, prezes APLISENS.
Zarząd kontynuował działania dostosowawcze zapoczątkowane w II połowie 2024 roku, obejmujące dostosowanie poziomu zatrudnienia do aktualnej skali działalności, zarówno w jednostce dominującej, jak i w spółce CZAH‑POMIAR.
- Efekty tych działań, widoczne od III kwartału 2025 roku, to przede wszystkim obniżenie kosztów bezpośrednich produkcji. Równolegle prowadzimy proces łączenia oddziałów produkcyjnych w Warszawie i Ostrowie Wielkopolskim, którego celem jest dalsza poprawa efektywności operacyjnej i marż - mówi Adam Żurawski.
Na rynku krajowym Grupa osiągnęła w III kwartale 2025 roku przychody na poziomie ok. 16,2 mln zł, co oznacza spadek o 5,7% r/r. Jednostka dominująca odnotowała spadek sprzedaży o 3,3%, a spółka CZAH‑POMIAR o 14%. APAR Control wykazał z kolei wzrost o 6,2% r/r. Udział rynku krajowego w strukturze sprzedaży w III kwartale wyniósł 44% (wzrost o 2,6 p.p. r/r). W okresie dziewięciu miesięcy br. przychody rynku krajowego wyniosły 46,4 mln zł, co oznacza spadek o 3,6% r/r. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Grupy 2023-2025, celem na rok 2025 było wypracowanie 14% wzrostu przychodów na rynku krajowym. Ze względu na wysoką bazę z 2024 roku cel roczny nie zostanie osiągnięty, jednak w ujęciu narastającym - za cały okres obowiązywania Strategii - jest nadal możliwy do realizacji. Do wykonania założeń brakuje ok. 7,4 mln zł, co Zarząd ocenia jako możliwe do osiągnięcia w IV kwartale.
Na rynkach UE Grupa w III kwartale 2025 roku uzyskała przychody 8,6 mln zł, co oznacza spadek o 20,9% r/r. Udział rynków unijnych wyniósł 23,4% (spadek o 2,9 p.p.). Narastająco przychody na rynkach UE osiągnęły 25,6 mln zł i były o 10,5% niższe r/r. Zgodnie ze Strategią na lata 2023-2025 celem Zarządu było wypracowanie 14% wzrostu przychodów na rynkach UE w roku 2025. Wynik ten nie zostanie osiągnięty ani w ujęciu rocznym, ani narastającym. Do wykonania celu strategicznego brakuje ok. 26,5 mln zł.
Na pozostałych rynkach Grupa wypracowała w III kwartale 2025 roku przychody na poziomie 5,3 mln zł, zbliżone do ubiegłorocznych. Narastająco wyniosły one prawie 18 mln zł - spadek o 4,6% r/r, przy jednoczesnym wzroście udziału w strukturze sprzedaży do 16,6%. Sprzedaż na rynki azjatyckie wzrosła o 7,3% r/r, a na rynki amerykańskie spadła o 38,6% r/r. Zgodnie ze Strategią Grupy na lata 2023–2025, celem na 2025 r. było wypracowanie 19% wzrostu przychodów na rynkach pozostałych. Wynik ten nie zostanie osiągnięty. Do jego wykonania narastająco brakuje ok. 14,7 mln zł, co z wysokim prawdopodobieństwem nie zostanie nadrobione w IV kwartale.
Na rynkach WNP przychody w III kwartale wyniosły 6,6 mln zł - spadek o 19,5% r/r. Narastająco przychody wyniosły 18,5 mln zł - spadek o 24,3% r/r, a udział segmentu w sprzedaży obniżył się do 17%. Niekonsolidowane spółki zależne - APLISENS Ukraina i APLISENS Middle Asia - również odnotowały spadki r/r. Strategia zakładała utrzymanie poziomu przychodów z rynków WNP na zbliżonym poziomie w latach 2023–2025. W ujęciu narastającym cel ten został wykonany - przychody wyniosły 77,4 mln zł wobec 76,1 mln zł przewidzianych w Strategii. Ze względu na obecną sytuację polityczną udział WNP w strukturze sprzedaży będzie jednak malał, na rzecz rynku krajowego i pozostałych rynków eksportowych.
W zakresie działalności badawczo‑rozwojowej Grupa kontynuuje realizację projektu "Opracowanie i wdrożenie do produkcji nowej generacji przepływomierzy elektromagnetycznych do pomiaru przepływu cieczy o niskiej konduktywności i z wysoką odpornością na prądy błądzące”, współfinansowanego przez NCBR. 5 listopada 2025 r. APLISENS otrzymał pierwszą transzę dofinansowania w wysokości 455 tys. zł. Całkowity koszt projektu wynosi 25,9 mln zł, a łączna kwota dofinansowania to 9,4 mln zł. Projekt umożliwi dywersyfikację oferty i wejście w nowe segmenty rynku.
W ciągu trzech kwartałów 2025 roku Grupa Kapitałowa Aplisens przeznaczyła na inwestycje 6 mln zł, z czego większość środków zostało skierowane na zakup maszyn i urządzeń, badania i rozwój oraz certyfikaty.
APLISENS kontynuował politykę dywidendową. Zarząd rekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 0,70 zł na akcję, co stanowi 38,02% zysku netto za 2024 rok. Dniem dywidendy był 10 lipca 2025 r., a terminem wypłaty 7 sierpnia 2025 r., a w ramach oferty zakupu akcji własnych odkupił 292 163 akcji po 20,10 zł za sztukę, o łącznej wartości 5,9 mln zł.